- Inhoud: 3x 60 liter
- Materiaal: Staal
- Capaciteit: 30 - 40 personen
Afval scheiden op kantoor
-
Geschreven door Chantal Massoeurs
Op kantoor hebben we dagelijks te maken met verschillende afvalstromen. Uit onderzoek is gebleken dat deze afvalstromen nog niet goed gescheiden worden, waardoor het afval niet goed gerecycled kan worden. Wat natuurlijk zonde is, want afval is niet nutteloos, maar kan prima hergebruikt worden. Het is dus zinvol èn bovendien voordeliger om je afval op kantoor te scheiden. Maar hoe begin je hiermee? Wij helpen je graag met ons advies, praktische 5 stappenplan èn geselecteerde producten om afvalscheiding tot een succes te maken!
Waarom afval scheiden op kantoor?
Afval scheiden is duurzaam
Belandt je afval bij het restafval, dan wordt het verbrand. Door afval goed te scheiden lever je direct een bijdrage aan een beter milieu en de vermindering van de CO2 uitstoot. Goed voor je image en MVO.
Afval is een grondstof
Afval is niet nutteloos, maar kan heel goed gerecycled worden, waardoor het als nieuwe grondstof hergebruikt kan worden. Alleen wanneer het afval op de juiste manier gescheiden wordt, krijgt het een tweede leven.
Afval scheiden voor bedrijven verplicht
In het Landelijk Afvalbeheer Plan (LAP3) staat opgenomen dat bedrijven, organisaties en instellingen verplicht zijn om bedrijfsafval te scheiden.
Afval scheiden is voordelig
Een centrale afvalunit en minder losse afvalbakken op kantoor zorgt voor efficiënte lediging tijdens schoonmaak. Kosten voor restafval worden lager, je bespaart direct met afvalscheiding!
Hoe begin je met afval scheiden? Praktisch 5 stappenplan
1. Bepaal je afvalstromen en doel (Methode)
Stel een projectteam samen en wijs tenminste 1 persoon aan als (afval)coördinator die van a tot z verantwoordelijk is voor je afvalbeleid en tevens het eerste aanspreekpunt. Bepaal met welk doel je afval wilt gaan scheiden. Voor een succesvolle aanpak is samenwerking met personeel, leveranciers, cateraars, schoonmaakbedrijven en afvalinzamelaars noodzakelijk. Hoe wordt het doorvoeren van afvalpreventie door hen gestimuleerd, gefaciliteerd en georganiseerd?
2. Kies je inzamelmiddelen en locatie (Middelen)
Als je wilt dat medewerkers en bezoekers hun afval scheiden en dit op de juiste manier doen, is het natuurlijk belangrijk dat zij hiervoor voldoende gelegenheid hebben. Oftewel plaats de juiste én voldoende afvalbakken op de juiste locaties. Breng in kaart waar het afval vrijkomt. Denk aan ruimtes zoals: de kantine, de vergaderruimtes, de kantoorruimtes, looproutes en het buitenterrein. Vervolgens kies je voor de best passende afvalbakken. Binqer biedt een breed assortiment inzamelmiddelen om het scheiden van afval op kantoor makkelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan 100% circulaire én koppelbare afvalscheidingsbakken voor binnen en buitenafvalbakken voor op het buitenterrein en de parkeerplaats.
3. Gebruik duidelijke signing en communicatie (Media)
Gebruik kleuren, vormen en iconen om afvalscheiding op kantoor tot een succes te maken. Door kleuren te koppelen aan afvalstromen, herkennen medewerkers en bezoekers sneller de bak waarin ze hun afval moeten gooien. Het resultaat? Een zuivere scheiding van afvalstromen en minder restafval.
4. Introduceer afval scheiden bij je medewerkers (Mensen)
Door medewerkers en bezoekers actief te betrekken bij de transitie naar afvalscheiding, zorg je ervoor dat je ze ook op de lange termijn enthousiast houdt voor het scheiden van afval. Leg uit waarom je afval scheiden belangrijk vindt. Door bewustwording bij mensen creëer je draagvlak. Spreek hierbij je doelgroep in de juiste taal of met het juiste beeld aan. Zo zorg je ervoor dat jouw missie jullie missie wordt. Afval scheiden doe je samen!
5. Maak je kosten inzichtelijk (Money)
Maak je kosten inzichtelijk, zodat je kunt zien of afval scheiden, naast de duurzame gedachte, tot een kostenbesparing leidt. Houd hierbij rekening met eenmalige aanschaffingskosten en jaarlijkse kosten. Het aanschaffen van de afvalbakken is eenmaling. Terugkomende kosten zijn de aanschaf van afvalzakken, schoonmaak en de afvalinzameling.
Stappenplan
Stel een projectteam samen en wijs tenminste 1 persoon aan als (afval)coördinator die van a tot z verantwoordelijk is voor je afvalbeleid en tevens het eerste aanspreekpunt. Breng samen in kaart welk afval er vrijkomt. Bepaal ook met elk doel je afval wilt gaan scheiden. Voor een succesvolle aanpak is samenwerking met personeel, leveranciers, cateraars, schoonmaakbedrijven en afvalinzamelaars noodzakelijk. Hoe wordt het doorvoeren van afvalpreventie door hen gestimuleerd, gefaciliteerd en georganiseerd?
Als je wilt dat men hun afval scheiden en dit op de juiste manier doen, is het natuurlijk belangrijk dat zij hiervoor voldoende gelegenheid hebben. Oftewel plaats de juiste én voldoende afvalbakken op de juiste locaties.
Breng dus in kaart waar het afval vrijkomt. Denk aan onderstaande ruimtes:
• Aula / kantine
• Looproutes / hal
• Kantoorruimtes
• Directiekamers
• Sanitaire ruimtes
• Buitenterrein
• Magazijn
• Kleedkamers
• Klaslokalen
• Praktijkruimtes (handarbeid, tekenen, techniek, etc.)
Om succesvol afval te scheiden moet men gemotiveerd worden. Voor het plaatsen van optimale instructies maken we gebruik van een aantal kernpunten:
• Consistent gebruik van kleuren, namen en pictogrammen;
• Per afvalstroom aangeven bij de afvalbak welk afval er wel in hoort en wat niet;
• Deze informatie visueel weergeven met iconen en groene of rode kruisjes;
• Volgorde van de inzameling in afvalstromen overal gelijk; binnen én buiten.
In ons assortiment hebben wij een aantal standaard communicatieuitingen die we kunnen inzetten. Denk hierbij aan stickers, wandborden, roll-up banners, tafelkaartjes en gekleurde afvalzakken. Het is natuurlijk ook mogelijk om zelf communicatie- uitingen te ontwerpen of te gebruiken.
Om afvalscheiding tot een succes te maken, is het belangrijk dat men op de hoogte is van de verandering. Stimuleer ze om ook daadwerkelijk hun afval te scheiden en leg uit waarom je als bedrijf afval scheiden belangrijk vindt. Door bewustwording bij mensen creëer je draagvlak. Spreek hierbij je doelgroep in de juiste taal of met het juiste beeld aan. Zo Zorg je ervoor dat jouw missie jullie missie wordt. Afval scheiden doe je samen!
Maak je kosten inzichtelijk, zodat je kunt zien of afval scheiden, naast de duurzame gedachte, tot een kostenbesparing leidt. Houd hierbij rekening met eenmalige aanschaffingskosten en jaarlijkse kosten.
Eenmalige aanschaffingskosten
• Aanschaf afvalbakken
Jaarlijkse kosten
• Afvalzakken
• Schoonmaak
• Afvalinzameling
Externe bijdragen
• Subsidies
• Overige(n)
Welke afvalscheidingsbak past bij jou?
Wil je weten welke afvalscheidingsbak(ken) bij jouw situatie en/of ruimte passen?
Gebruik onze keuzehulp en je hebt binnen één minuut passend advies.


Aan de slag met afval scheiden?
Wil jij ook aan de slag met afval scheiden op kantoor? Wij geloven dat bronscheiding, gedragsverandering en afvalpreventie ten grondslag liggen aan het succes van een circulaire bedrijfsvoering en een efficiënt afvalbeleid. Dan heb je nu de juiste handvatten om een start te maken met je zoektocht. Wil je graag hulp bij je keuze? Dan helpen wij je graag.


Meest gekozen afvalbakken voor kantoor