Coronavirus pakketbezorging: Update GLS pakketdienst
-
By
Thijs Sanders - 2 jun 2020
We hopen dat u en uw dierbaren nog steeds gezond zijn in deze pandemieperiode !
Naast de gezondheidscrisis heeft de Covid-19 ook voor grote storingen gezorgd binnen de logistieke netwerken, door onder andere de afstandsmaatregelen en een radicale verandering bij consumenten die massaal online bestellen.
Deze trend neemt niet af, ondanks de eerste fases om de lockdown af te bouwen. Daarnaast is de B2B-markt weer op gang gekomen en zien we dat een groot aantal bedrijven een inhaalmanoevre maken door massaal te verzenden. Bovendien hebben de voorgelegde veiligheidsmaatregelen ook nieuwe behoeften gecreëerd (maskers, vizieren, ontsmettingsgel, markeringen op de grond, plexiglazen wanden, enz.) die de markt overspoelen. Dit voelt GLS op het logistieke niveau waar de volumes zeer hoog blijven en meer dan het dubbele van het gebruikelijke volume bereiken.
Deze volumes zijn zowel te vinden in het pakketsegment als in de vracht- en palletdistributie. Het spreekt voor zich dat het onder de huidige omstandigheden met de nog steeds geldende strenge sanitaire maatregelen bijna onmogelijk is om alle goederen op tijd te verwerken.
GLS heeft een aantal uitzonderlijke en kostbare maatregelen genomen om vertragingen zo goed mogelijk op te vangen:
* zaterdagleveringen
* het verdubbelen van de IN- en OUTBOUND-shiften
* het aanpassen van haar transportnetwerk
* het aanwerven van meer tijdelijke werknemers
* de bedienden en het management waar mogelijk op de depots te laten helpen
* het opzetten van een groot aantal back-up voertuigen, enz.
Het is geen GLS-probleem, maar een algemeen logistiek probleem in binnen- en buitenland. Al onze concullega’s zijn ook op zoek naar middelen: voertuigen en chauffeurs om deze uitzonderlijke volumes op te vangen en de vraag is dan ook veel groter dan het aanbod.
Niemand kan bepalen of deze volumes de komende weken even hoog zullen blijven. We moeten dus verdere vertragingen bij leveringen blijven voorzien, ook al blijven we er alles aan doen om de impact van deze uitzonderlijke situatie zo goed mogelijk te beperken. De volumes waar we vandaag mee te kampen hebben, zijn nog nooit bereikt, zelfs niet op Black Friday of in de eindejaarsperiode en deze beïnvloeden zowel de B2C-markt als de B2B-markt.
Het is daarom essentieel dat ook uw klanten en bestemmelingen hiervan geïnformeerd worden, zodat hun verwachtingen afgestemd zijn op de realiteit van de huidige markt. We zijn ervan overtuigd dat dankzij een goede communicatie de situatie makkelijker te beheersen zal zijn.
Wij danken u voor uw begrip en kijken ernaar uit om onze samenwerking in deze moeilijke tijden voort te zetten.
Stay safe, stay healthy !